Thursday, April 23, 2015

Bab 11: Di bawah pohon rindu






BAB 11 Di Bawah Pohon Rindu

Cepat-cepat aku keluar. Aku ke hujung koridor, membaca isi surat tersebut. Bukan surat cinta pun. Tapi kata-kata dalam surat tu bisa buat aku terharu. Sungguh-sungguh terharu. Antara isinya;

‘Budriz, cikgu harap Budriz tabah menghadapi dugaan ini. Insya Allah, Budriz akan lepas bebas. Tabahkan hati. Walaupun orang lain memandang hina dan mencaci cerca, cikgu percaya Budriz tak bersalah. Bersabar dan tawakal ya!’

Cuma part terakhir surat tersebut buat aku longlai sedikit;

‘Cikgu tak dapat nak berikan CINTA kerana Budriz dah cikgu anggap sebagai pelajar Cikgu sendiri. Lagipun Budriz mempunyai banyak peluang dan ruang untuk mengenali mana-mana gadis kelak. Cikgu doakan jodoh Budriz dengan gadis yang baik. Cikgu lupakan apa yang pernah Budriz luahkan dulu sewaktu perkemahan di Tanjung Piai dan anggap ianya hanya sekadar angin lalu.’

Surat daripada Khalila masih tersimpan rapi. Itulah satu-satunya kenangan bertulis yang tinggal. Yang lain hanya memori fotografi sahaja. Tidak menyangka akan bertemu kembali dengannya. Mengharapkan juga pertemuan semula kali ini memberikan sinar di hatinya.

‘Ya, disaat orang lain tidak percaya…hanya dia seorang yang mempercayai aku tanpa langsung mempertikaikan…’


Baca bab penuh di sini >> Di Bawah Pohon Rindu 
Teaser di Youtube >> Teaser

No comments:

Post a Comment